19 Temmuz 2014 Cumartesi

Çocuklar Gelişimi Destekleyen Etkenler


   Hiçbir çocuk diğeriyle tıpa tıp aynı gelişim hızını göstermez. Her çocuk biriciktir ve kendine ait bir gelişim hızı vardır. 



   Bununla birlikte, çocukların çoğunun belirli beceri ve davranışlara ulaştığı, belirlenmiş gelişim aralıkları bulunmaktadır.

Çocuklar gelişimin bu kilometre taşlarına beklenen zaman aralığı içinde ulaşmadığı zaman gelişimsel gecikmeden şüphelenilebilir. Örneğin çoğu çocuk 9‒15. aylar arasında yürümeye başlar. Bir çocuk  3. ayına  gelmişse ve hâlâ emekliyorsa ya da koltuğa, masaya vs. tutunarak sıralıyorsa endişelenmeye gerek  yoktur. Yürümek için gerekli becerileri kazanmıştır ve kısa bir süre sonra yürüyecektir. Ancak 19 aylık olduğu hâlde herhangi bir yürüme belirtisi göstermeyen bir çocuğun, çocuk doktoruna götürülmesi ve tıbbi ya da gelişimsel bir probleminin bulunmadığına emin olunması gerekir.

A n n e B a b a O l m a k v e G e l i ş i m d e Te m e l K a v r a m l a r ı

Bazı çocukların da beklenen yaş aralığından daha önce, belirli beceri ve davranışları düzenli olarak
geliştirdikleri görülür. Eğer bir çocuk beklenen zaman çerçevesinden daha önce söz konusu gelişimi gösteriyorsa çocuğun yaşının ilerisinde, parlak ya da üstün yetenekli olma ihtimali yüksektir. Bu çocukların
gelişiminin yakından takip edilmesi, erken gelişen becerilerin desteklenebileceği ortamların çocuklara sağlanması önemlidir.

Gelişimi Destekleyen Etkenler 

Çocuğa sevgi, bakım, güvenlik ve kabul gösterilmesi
Bol malzemeyle zenginleştirilmiş uyarıcı bir ortam
Yeterli beslenme
Kendi gelişimi ve hayatıyla ilgili konularda katılım fırsatları verilmesi
(dinlemek, düşünce ve görüşlerine saygı göstermek, karar verme sürecine dâhil etmek vb.)
Çocukla nitelikli etkileşime girilmesi
(konuşmak, birlikte oyun oynamak, beraber yemek yemek, kitap okumak vb.)
İyi bir eğitim
Yaşına uygun oyuncak, eğitim materyalleri ve kitaplar sunulması
Gelişimi destekleyecek Aktivite merkezi ve müzikli oyuncaklar

Gelişimi Engelleyen Etkenler

Çocuğun aile tarafından ihmali ve reddedilmesi
Monoton ya da uyarıcı olmayan, çocuğa çeşitli zengin seçeneklerin sunulmadığı ortam
Yetersiz ya da aşırı beslenme
Katılıma imkân vermeyen ve açık olmayan bir çevre
Çocukla etkileşime girilmemesi, anne babanın çocuğa bunun için zaman ayırmaması
İstismara açık, olumsuz ev koşulları ve buna bağlı olarak çocuğun yaşamını sürdürmek için çoğunlukla
mücadele etmek zorunda kalması
Oyun oynamak ya da kültürel etkinliklere katılmak için fırsat sunulmaması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder